GERMAINE SLUTTE

De naam van het bier werd gekozen als eerbetoon aan Germaine Slutte, een beroemde Jetsevrouw die in 1968 in New York stierf, en wiens buitengewone geschiedenis nog steeds het onderwerp is van veel onderzoek uitgevoerd door twee Jettenaren gepassioneerd door geschiedenis : Marcel Verdoeft en André Gebeurtenis.

post-card.png

Volg, 'post' na 'post', het fantastische verhaal van Germaine Slutte ...

Uit het laatste onderzoek van onze historici Marcel Verdoeft en André prijzen blijkt dat Gustave Slutte in 1937 toetrad tot brouwerij Liebmann die destijds een zeer populair bier produceerde, de Rheingold.


Om het te promoten, organiseerde de brouwerij in 1940 de jaarlijkse Miss Rheingold-wedstrijd: foto's van zes jonge vrouwen werden tentoongesteld waar Rheingold-bier werd verkocht - in Pennsylvania, New Jersey, New York, Connecticut, Rhode Island, Massachusetts, Vermont, New Hampshire en Maine. Deze verkooppunten boden stembiljetten aan waarmee hij zijn juffrouw kon kiezen. Deze marketing-coup wekte veel enthousiasme en is in de loop der jaren een jaarlijks terugkerend evenement geworden dat je niet mag missen.

Wat was de verrassing van onze historici om tijdens de analyse van de archieven van de inmiddels ter ziele gegane brouwerij te ontdekken dat Germaine Slutte zelf in 1946 had deelgenomen aan deze verkiezing, gewonnen dat jaar door Rita Daigle.

Al op 21-jarige leeftijd inspireerden de elegante rondingen van Germaine Slutte de ontwerpers van de jaren 40 die haar toen tot een van de beroemde "pin-up girls" maakten die we op de kalenders en advertenties van die tijd vinden.

Na 4 jaar bij de Lion Brewery, zou Gustave in 1937 zijn toegetreden tot de Liebmann's Brewery in Brooklyn, producent in het bijzonder van de Rheingold Extra Dry, vooral beroemd om zijn "Miss Rheingold"-wedstrijd. Bierliefhebbers kozen het mooiste meisje uit hun buurt om het een jaar lang te vertegenwoordigen. De wedstrijd duurde van 1940 tot 1965.

Rheingold is het bier van de New Yorkse arbeidersklasse geworden. Op zijn hoogtepunt had het een marktaandeel van 35% in New York. Rheingold profiteerde ook van de steun van de minderheidsgemeenschappen van de stad. Rheingold was sponsor van de rassenshow Nat King Cole, terwijl de meeste adverteerders aarzelden.

Maar ondanks zijn enorme populariteit begon Rheingold-bier marktaandeel te verliezen toen grote megabrouwerijen zoals Anheuser-Busch, Miller en Coors nationaal op de markt kwamen, wat leidde tot het faillissement van veel kleine regionale bieren.


De laatste fles Rheingold werd in 1978 in de omgeving van New York verkocht...

Volgens het laatste onderzoek werd Gustave Slutte in oktober 1933 ingehuurd door de Lion Brewery, een brouwerij opgericht in 1895 en die opnieuw werd gelanceerd door de verkoop van bier dat op 7 april 1933 officieel weer legaal werd aan het einde van het verbod.